Opis Historia
Matali Physics powstał w 2009 roku jako rozwiązanie fizyki napisane całkowicie w języku C# i dedykowane dla Microsoft XNA. Pierwsza kompletna wersja silnika została wydana w listopadzie 2010 roku i była dalej rozwijana do lipca 2014, tworząc wieloplatformowe, w pełni zarządzane rozwiązanie fizyki dla platform .NET i Mono. W międzyczasie, od października 2013 do lipca 2014 roku zostało wprowadzone równoczesne wsparcie dla C++. Znacząca zmiana nastąpiła w lipcu 2014 roku wraz z wydaniem wersji 3.0. Wersja zarządzana silnika została porzucona, a silnik został wydany wyłącznie z nowym natywnym rdzeniem w całości napisanym w nowoczesnym C++. Kolejna znacząca zmiana nastąpiła w styczniu 2018 roku wraz z wydaniem wersji 4.0. Czwarta główna wersja silnika oraz kolejne aktualizacje przyniosły szybki rozwój modułów dodatkowych, w szczególności frameworka gier jako dodatku opartego na technologii symulacji fizyki. W listopadzie 2019 piąta główna wersja silnika przeniosła Matali Physics do grupy rozwiązań wspierających trzy główne API graficzne następnej generacji: DirectX 12, Vulkan i Metal na platformach stacjonarnych i mobilnych. Przełomowa zmiana w rozwoju silnika Matali Physics nastąpiła w lipcu 2020 roku wraz z wydaniem wersji 5.5. Począwszy od wersji 5.5, Matali Physics stał się zaawansowanym środowiskiem fizyki 3D, a opracowany do tej pory silnik fizyki, przemianowany na Matali Physics Core, stał się "sercem" nowego środowiska. Szósta główna wersja, wydana w lutym 2023 roku, wprowadziła przełomowe zmiany zarówno od strony technicznej, jak i funkcjonalnej, przenosząc środowisko Matali Physics do rozwiązań bezpośredniego tworzenia gier. Matali Physics 6.0 wprowadził wsparcie dla co najmniej architektur 64-bitowych, wsparcie wyłącznie dla API graficznych następnej generacji, moduł syntezatora muzyki, animacje behawioralne, oparty na fizyce graficzny interfejs użytkownika następnej generacji, Matali Physics Demo zastąpione przez Matali Physics Game i więcej. Obecnie Matali Physics jest intensywnie rozwijany jako zaawansowane, nowoczesne, wieloplatformowe, wydajne środowisko fizyki 3d, które integruje symulację fizyki, grafikę, dźwięk i muzykę w jedno kompleksowe multimedialne rozwiązanie, w którym tworzenie złożonych interakcji i zachowań jest powszechne i stosunkowo łatwe.
Daty wydań:
- 2025/06/02 - Matali Physics 6.9.0.0
- Wspólne dla wszystkich modułówNowe funkcjonalności:•Kompleksowe wsparcie dla protokołu Wayland w systemie LinuxInne zmiany:•Wsparcie dla X11 w systemie Linux oznaczone jako przestarzałe
•Poprawiona dokumentacja API w formacie CHM
•Ogólna optymalizacjaMatali GamesNowe funkcjonalności:•Zaawansowane przykłady ruchomych, o dalekim zasięgu i rzucających cienie źródeł światła
•Matali Physics Game demo dla protokołu Wayland w systemie Linux
•Kontrola widoczności postaci głownej w trybie fotograficznym
•Tryb latarki w trybie fotograficznymPoprawione funkcjonalności:•Tryb fotograficzny na wszystkie wspierane platformy
•"Menu trybu foto" w menu "Ustawienia interfejsu"
•Zaawansowane przykłady skalowania obiektów w czasie rzeczywistym
•Zaawansowane przykłady dużych animowanych obiektów
•Budowa niektórych obiektów fizyki (lepsze parametry fizyczne, układ i inne)
•Wszystkie przykłady scen fizykiInne zmiany:•Zoptymalizowane projekty na wszystkie wspierane platformyMatali Physics CoreNowe funkcjonalności:•Skalowanie obiektów w czasie rzeczywistym z destrukcją. Wszystkie grupy obiektów fizyki i grupy obiektów fizyki z wiązaniami mogą zostać poddane procesowi destrukcji podczas skalowania w czasie rzeczywistym, pozwalając składowym grupy na odrywanie się przy różnych rozmiarachPoprawione funkcjonalności:•Przetwarzanie obiektów fizyki
•Przetwarzanie wszystkich kontrolerów
•Detekcja kolizji
•Symulacja obiektów ułożonych w stosy
•Wsparcie dla świateł, cieni i mgieł
•Serializacja/deserializacjaInne zmiany:•Ulepszony rdzeń silnikaMatali RenderNowe funkcjonalności:•Źródła światła o dalekim zasięgu
•Model oświetlenia symulujący w niektórych aspektach globalne oświetlenie (GI). Oparty na własnych pracach badawczo-rozwojowych, przetwarzany w czasie rzeczywistym, gotowy dla dynamicznych scen, szybki na urządzeniach mobilnych, nie bazujący na mapach światła, sondach świetlnych, światłach wypalanych itp.Poprawione funkcjonalności:•Zunifikowany system oświetlenia, cieniowania i zamglenia
•Shadery
Jeśli szukasz informacji na temat przyszłych wydań Matali Physics, sprawdź naszą mapę drogową dla środowiska.