Opis Historia
Matali Physics powstał w 2009 roku jako rozwiązanie fizyki napisane całkowicie w języku C# i dedykowane dla Microsoft XNA. Pierwsza kompletna wersja silnika została wydana w listopadzie 2010 roku i była dalej rozwijana do lipca 2014, tworząc wieloplatformowe, w pełni zarządzane rozwiązanie fizyki dla platform .NET i Mono. W międzyczasie, od października 2013 do lipca 2014 roku zostało wprowadzone równoczesne wsparcie dla C++. Znacząca zmiana nastąpiła w lipcu 2014 roku wraz z wydaniem wersji 3.0. Wersja zarządzana silnika została porzucona, a silnik został wydany wyłącznie z nowym natywnym rdzeniem w całości napisanym w nowoczesnym C++. Kolejna znacząca zmiana nastąpiła w styczniu 2018 roku wraz z wydaniem wersji 4.0. Czwarta główna wersja silnika oraz kolejne aktualizacje przyniosły szybki rozwój modułów dodatkowych, w szczególności frameworka gier jako dodatku opartego na technologii symulacji fizyki. W listopadzie 2019 piąta główna wersja silnika przeniosła Matali Physics do grupy rozwiązań wspierających trzy główne API graficzne następnej generacji: DirectX 12, Vulkan i Metal na platformach stacjonarnych i mobilnych. Przełomowa zmiana w rozwoju silnika Matali Physics nastąpiła w lipcu 2020 roku wraz z wydaniem wersji 5.5. Począwszy od wersji 5.5, Matali Physics stał się zaawansowanym środowiskiem fizyki 3D, a opracowany do tej pory silnik fizyki, przemianowany na Matali Physics Core, stał się "sercem" nowego środowiska. Szósta główna wersja, wydana w lutym 2023 roku, wprowadziła przełomowe zmiany zarówno od strony technicznej, jak i funkcjonalnej, przenosząc środowisko Matali Physics do rozwiązań bezpośredniego tworzenia gier. Matali Physics 6.0 wprowadził wsparcie dla co najmniej architektur 64-bitowych, wsparcie wyłącznie dla API graficznych następnej generacji, moduł syntezatora muzyki, animacje behawioralne, oparty na fizyce graficzny interfejs użytkownika następnej generacji, Matali Physics Demo zastąpione przez Matali Physics Game i więcej. Obecnie Matali Physics jest intensywnie rozwijany jako zaawansowane, nowoczesne, wieloplatformowe, wydajne środowisko fizyki 3d, które integruje symulację fizyki, grafikę, dźwięk i muzykę w jedno kompleksowe multimedialne rozwiązanie, w którym tworzenie złożonych interakcji i zachowań jest powszechne i stosunkowo łatwe.
Daty wydań:
- 2023/07/17 - Matali Physics 6.2.0.0
- Wspólne dla wszystkich modułówNowe funkcjonalności:•Kompleksowe wsparcie dla Microsoft Game Development Kit (GDK)
•Kompleksowe wsparcie dla konsoli ASUS ROG AllyInne zmiany:•Poprawiona dokumentacja API w formacie CHMMatali GamesNowe funkcjonalności:•Przykłady parametrycznych pól akcji
•Wsparcie dla GameInput API
•Obsługa wielodotyku dla ekranu dotykowegoPoprawione funkcjonalności:•Zunifikowane wejście
•Obsługa gamepada
•Obsługa ekranu dotykowego
•Wszystkie przykłady scen fizykiInne zmiany:•Projekt dla GDK Desktop
Matali Physics CoreNowe funkcjonalności:•Parametryczne pola akcjiPoprawione funkcjonalności:•Zapytania objętościowe
•Kontrolery użytkownika
•WielowątkowośćMatali Content, Matali SynthInne zmiany:•Ogólna optymalizacja
- 2023/02/27 - Matali Physics 6.0.0.0
- Wspólne dla wszystkich modułówNowe funkcjonalności:•Kompleksowe wsparcie dla Windows 11 i Visual Studio 2022
•Kompleksowe wsparcie dla Android 13 i Android Studio 2021.1+
•Kompleksowe wsparcie dla Android TV 13
•Kompleksowe wsparcie dla Android 12
•Kompleksowe wsparcie dla Android TV 12
•Kompleksowe wsparcie dla macOS Ventura (wersja 13.x) i Xcode 14.1+
•Kompleksowe wsparcie dla iPadOS 16.x
•Kompleksowe wsparcie dla iOS 16.x
•Kompleksowe wsparcie dla tvOS 16.x
•Kompleksowe wsparcie dla macOS Monterey (wersja 12.x)
•Kompleksowe wsparcie dla iPadOS 15.x
•Kompleksowe wsparcie dla iOS 15.x
•Kompleksowe wsparcie dla tvOS 15.x
•Kompleksowe wsparcie dla SteamOS 3.x
•Kompleksowe wsparcie dla konsoli Steam Deck (obsługiwane są środowiska uruchomieniowe Proton i Steam Linux Runtime)Inne zmiany:•Nowe minimalne wymagania dla wspieranych platform: Android 10+, FreeBSD 12.2+, iOS 14+, iPadOS 14+, macOS 11+, Kubuntu/Ubuntu 20.04+, tvOS 14+, Windows 10
•Nowe minimalne wymagania dla wspieranych platform deweloperskich: macOS 13.0+, FreeBSD 12.2+, Kubuntu/Ubuntu 20.04+
•Nowe minimalne wymagania dla wspieranych IDE: Visual Studio 2022, Xcode 14.1+, Apache NetBeans 12.1+, Android Studio 2021.1+
•DirectX 11 nie jest już wspierany
•Systemy Windows 7 i Windows 8/8.1 nie są już wspierane
•Platforma Universal Windows Platform na Xbox One nie jest już wspierana
•SteamOS 2.0 nie jest już wspierany
•Architektury x86 i 32-bitowa ARM nie są już wspierane
•Platforma Universal Windows Platform oznaczona jako przestarzała
•Poprawiona dokumentacja API w formacie CHMMatali GamesNowe funkcjonalności:•Przykłady konturowania/obrysowywania obiektów
•Przykłady animacji behawioralnych
•Przykłady zaawansowanego opartego na fizyce GUI
•Przykłady kierowanej fizyką muzyki
•Przykłady przełączania między wieloma strumieniami audio
•Płynne przełączanie wejść podczas działania aplikacji
•Obsługa strategii wirtualnych obiektów nieba
•Okienkowy system informacji o błędach (pełna wieloplatformowość)
•Obsługa gamepada dla urządzeń mobilnych i komputerów stacjonarnychPoprawione funkcjonalności:•Kontrolery postaci
•Kontrolery pojazdów
•Obsługa kursora
•Przykłady menu opartego na fizyce
•Budowa niektórych obiektów fizyki (lepsze parametry fizyczne, układ i inne)
•Przełączanie między wieloma kamerami
•Łączenie celów renderowania z wielu kamer
•Obsługa gamepada dla platform TV i konsol gier
•Okienkowy system informacji o błędach
•Wszystkie przykłady scen fizykiInne zmiany:•Oddzielne projekty dla Android i Android TV połączone w jeden projekt dla Android
•Oddzielne projekty dla iOS/iPadOS, macOS i tvOS połączone w jeden projekt dla Mac
•Zestaw Matali Physics Demo zastąpiony przez zestaw Matali Physics Game na wszystkie wspierane platformy
•Dodatkowe przykłady zostały usunięte jako przestarzałe i całkowicie zastępowalne przez zestaw Matali Physics GameMatali Physics CoreNowe funkcjonalności:•Wsparcie dla konturowania/obrysowywania obiektów
•Nowy typ wewnętrznego kontrolera: Kontroler ruchu
•Nowe typy kontrolerów użytkownikaPoprawione funkcjonalności:•Wszystkie kontrolery
•Wsparcie dla świateł, cieni i mgieł
•Wsparcie dla instancjowania
•Funkcje tworzenia siatek trójkątów
•Wsparcie dla map wysokości
•Wsparcie dla powierzchni płynu
•Klasa kamery
•Zapytania objętościowe
•Rzucanie promieniInne zmiany:•Pola sił uogólnione do pól akcji
•Nazwy i w niektórych przypadkach parametry wybranych metod
Matali RenderNowe funkcjonalności:•Możliwość ograniczenia wpływu źródeł światła do wybranych obiektów
•Konturowanie/obrysowywanie obiektów
•Mgła (punktowa objętościowa, objętościowa o kształcie stożka) z cieniami wolumetrycznymi
•Kontrolowana interakcja światła i mgły z powierzchniami przezroczystymi
•Cienie o miękkich krawędziach
•Regulowana liczba kaskad cieni
•Cienie o dalekim zasięgu
•Wsparcie dla animowania współrzędnych UVPoprawione funkcjonalności:•Zunifikowany system oświetlenia, cieniowania i zamglenia
•Przezroczystość i tekstury z kanałem alfa
•Instancjowanie (siatki trójkątów i cienie)
•Obsługa czcionek i tekstu
•Wszystkie shadery
•Zarządzanie wieloma teksturami, buforami i stanami renderowania
•Wsparcie dla DirectX 12
•Wsparcie dla Vulkan API
•Wsparcie dla Metal APIMatali ContentNowe funkcjonalności:•Specjalizacje dla Matali Synth
•Własny format banku dźwięku: Matali Physics Bank (MPHB)
•Własny format muzyki: Matali Physics Music (MPHM)
•Import danych z plików DLS (Downloadable Sounds Level 1 i 2)
•Import danych z plików SMF (Standard MIDI Files): MID, MIDI, KAR, RMI
•Obsługa danych zmiennoprzecinkowych w plikach WAV
•Obsługa ogólnych plików binarnych
•Obsługa ogólnych plików tekstowychPoprawione funkcjonalności:•DAE XML API
•Obsługa plików DAE
•Obsługa plików WAVMatali SoundNowe funkcjonalności:•Przetwarzanie strumieni dźwiękowych
•Wsparcie dla danych zmiennoprzecinkowychPoprawione funkcjonalności:•Dźwięk 3D
•Przetwarzanie dźwiękuMatali SynthNowe funkcjonalności:•Pierwsze wydanie na wszystkie wspierane platformy. Pełny opis funkcjonalności modułu dostępny jest na stronie Matali Synth
Jeśli szukasz informacji na temat przyszłych wydań Matali Physics, sprawdź naszą mapę drogową dla środowiska.